Strona główna -> SZKOŁA PODSTAWOWA -> WSPÓLNIE
         IMIENINY:
 Klasy siódme zwiedzały stolicę...2018-04-25

23 kwietnia 2018 r. o godzinie 5.00 rano 33 uczniów klas siódmych wyruszyło na podbój stolicy pod opieką trojga nauczycieli: p. Izabeli Surmacewicz - Knop, p. Renaty Bortniak i p. Jerzego Bortniaka.

Wizytę w Warszawie rozpoczęliśmy od zwiedzania TVP. Bardzo ciekawe informacje przedstawiał oprowadzający nas redaktor Wojciech Zieliński. Trafiliśmy do studia, w którym zgromadzono wszystkie urządzenia potrzebne do przekazywania programu na żywo. Potem długimi korytarzami przeszliśmy do dosyć dużego studia, w którym nagrywane są przedstawienia teatralne, a także różne programy. Udało nam się przez chwilę podejrzeć pracę podczas nagrywania programu dla dzieci pt. „Domisie” – niektórzy mieli możliwość zrobienia sobie fotki z aktorami. Następnie zwiedzaliśmy także studio, w którym realizowany jest program „Pytanie na śniadanie”. Wreszcie dotarliśmy do ogromnego holu TVP, wykorzystywanego do organizacji różnych dużych imprez na żywo. Mogliśmy zrobić fotki na tle baneru TVP. Stamtąd udaliśmy się do niedużego muzeum TVP, zapoczątkowanego przez wieloletniego pracownika telewizji – Huberta Waliszewskiego, który – pragnąc ocalić dla następnych pokoleń historię – rozpoczął gromadzenie sprzętu wykorzystywanego w telewizji przez lata. Wreszcie dotarliśmy do biura i tam pożegnaliśmy Pana Redaktora i skończyliśmy wizytę w TVP.

Następnie udaliśmy się z przewodniczką na zwiedzanie Warszawy. Rozpoczęliśmy od Starego Miasta, gdzie z zewnątrz podziwialiśmy Zamek Królewski, wędrowaliśmy ul. Świętojańską, obejrzeliśmy Rynek Starego Miasta oraz pomniki Małego Powstańca i Jana Kilińskiego. Wędrowaliśmy Krakowskim Przedmieściem, podziwiając po drodze Pałac Prezydencki, hotel Bristol, a na koniec spaceru dotarliśmy na Plac Piłsudskiego, gdzie mogliśmy zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza i zmianę warty przy nim, a także niedawno postawiony Pomnik Smoleński.

Ostatnimi punktami programu tego dnia były przejażdżka metrem i wjazd na XXX piętro Pałacu Kultury i Nauki, aby podziwiać panoramę Warszawy.

Następny dzień spędziliśmy na zwiedzaniu Warszawy z przewodniczką. Rozpoczęliśmy od zwiedzania Powązek – najstarszego cmentarza Warszawy. Mogliśmy zobaczyć groby wielu sławnych Polaków, a także bohaterów Powstania Warszawskiego i innych wydarzeń historycznych. Przeszliśmy Aleją Zasłużonych, gdzie pochowani zostali zasłużeni np. pisarze, politycy, sportowcy. Obejrzeliśmy także Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej oraz groby niektórych jej ofiar. Następnie udaliśmy się na krótką chwilę do Starych Powązek, uznanych w 2014 r. za pomnik historii. Wśród pochowanych tu ok. miliona osób, znajduje się wiele znanych i zasłużonych ludzi, w tym żołnierze powstań narodowych od insurekcji kościuszkowskiej do powstania warszawskiego, działacze niepodległościowi, wybitni pisarze, poeci, uczeni, artyści, myśliciele, lekarze, prawnicy, duchowni.

Po drodze obejrzeliśmy z autokaru budynki Muzeum Historii Żydów Polskich, Umschlagplatz (miejsce, z którego wywożono Żydów z getta do obozów koncentracyjnych), teren dawnego getta oraz Pomnik Bohaterów Getta.

O godz. 12.40 udaliśmy się do Sejmu – byliśmy jedną z ostatnich grup wycieczkowych, której udało się planowo wejść do gmachu. Mogliśmy usiąść na galerii sali obrad Sejmu, aby wysłuchać informacji o pracy parlamentu. W holu Sejmu mogliśmy zobaczyć – z daleka - protestujących rodziców z ich dorosłymi dziećmi, a także pracujących dziennikarzy. W dolnym korytarzu zobaczyliśmy zabytkowe laski marszałkowskie oraz tablice pamiątkowe Jana Pawła II i Lecha Kaczyńskiego.

Po krótkiej przerwie na posiłek udaliśmy się do Łazienek Królewskich. Obejrzeliśmy z zewnątrz Pałac na Wyspie, Pałac Myśliwski, Starą Pomarańczarnię oraz Amfiteatr. Zobaczyliśmy pomniki Fryderyka Chopina, Józefa Piłsudskiego i Henryka Sienkiewicza. Naszemu spacerowi towarzyszyły zwierzęta – oswojone wiewiórki, kaczki oraz pawie.

Ostatniego dnia musieliśmy wstać wcześniej, bo czekała na nas trzygodzinna wizyta w Centrum Nauki Kopernik. Każdy mógł spędzić czas w tych miejscach, które go najbardziej interesowały.

Ostatnim punktem wycieczki była wizyta na Stadionie Narodowym. Podczas godzinnej wycieczki byliśmy na wysokości płyty boiska, gdzie właśnie przygotowywano murawę, w szatniach i ich zapleczu, studiu przygotowanym do organizowania konferencji prasowych, a także w ogromnym korytarzu, do którego wjeżdżają samochody dostawcze. Zakończyliśmy wycieczkę „wdrapaniem się” do najwyższego punktu stadionu – ostatniego rzędu siedzeń na trybunie głównej.

GALERIA

Po wielu przeżyciach wczesnym wieczorem wróciliśmy do Moch. Na szczęście pogoda nam dopisała, humory również.

Renata Bortniak

redaktor: Naczelny

<- powrót
Komentarzy: 0Strona:    dodaj komentarz

liczba odwiedzin: 3609382      online: 1

Copyright © Zespół Szkół w Mochach. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia