Strona główna -> SZKOŁA PODSTAWOWA -> WSPÓLNIE
         IMIENINY:
 Wycieczka klas piątych...2018-04-25

Klasy piąte w tym roku wybrały się na wycieczkę do Kotliny Kłodzkiej i Skalnego Miasta w Czechach.

Podróż rozpoczęła się 25 kwietnia 2018 roku o godzinie 600, a po około czterech godzinach byliśmy już w Złotym Stoku. Znajduje się tu Kopalnia Złota z jedynym w Polsce podziemnym wodospadem. Zwiedziliśmy dwie sztolnie „Gertrudę” i „Czarną”, w których zobaczyliśmy kolekcję map geologicznych, zbiór pamiątek związanych z 10-wiekową tradycją i historią wydobycia złota. Dodatkową atrakcją był spływ łodzią po zalanych korytarzach i przejażdżka podziemnym tramwajem. Na „powierzchni” obejrzeliśmy pokaz odlewania złotych sztabek i mogliśmy własnoręcznie wybić pamiątkową monetę.

Następnie udaliśmy się do Średniowiecznego Parku Techniki, który jest repliką średniowiecznej osady górniczej wyposażonej w urządzenia skonstruowane w skali 1:1. Mogliśmy obsługiwać wszystkie urządzenia, próbowaliśmy płukania złota, w końcu przeszliśmy tunelem strachu i zakończyliśmy naszą wędrówkę w chacie złotostockiego Kata.

To nie był koniec atrakcji tego dnia. Następnym punktem było zwiedzanie Jaskini Niedźwiedziej, najdłuższej jaskini w Sudetach i jednej z największych w Polsce. Zobaczyliśmy tu piękne formy naciekowe - stalaktyty, stalagmity, żebra, nacieki kaskadowe i wiele innych. Dowiedzieliśmy się, że podczas poszukiwań natrafiono tutaj na szczątki tysięcy zwierząt plejstoceńskich, przede wszystkim niedźwiedzia jaskiniowego i stąd nazwa jaskini.

Następnie udaliśmy się do naszej bazy, ośrodka „Bolko” w Bolesławowie. Tutaj spędziliśmy miło czas między kolejnymi atrakcjami.

Drugi dzień zaczęliśmy od zwiedzania Kaplicy Czaszek w Czermnej. To wielki wspólny grobowiec ofiar wojen śląskich z lat 1740-42 i 1744-45 oraz chorób zakaźnych z XVIII wieku, którego ściany i sufit wyłożone są 3 tysiącami czaszek i kości ludzkich. Pod podłogą spoczywa dalsze kilkadziesiąt (20-30 tysięcy) szczątków. Warto zobaczyć to miejsce, bo to jedyny taki obiekt w Polsce i jeden z trzech w Europie.

Następnie ruszyliśmy dalej, przekroczyliśmy granicę i dotarliśmy do Skalnego Miasta Adrspach w Czechach. Wędrówkę rozpoczęliśmy od szmaragdowego jeziorka znajdującego się w miejscu dawnej piaskowni. Trasę pokonaliśmy w towarzystwie bardzo miłego przewodnika. Szliśmy zielonym szlakiem, minęliśmy skały o nazwach Dzban, Głowa Cukru i przeszliśmy przez gotycką bramę zbudowaną w 1838 roku (to tu kręcono „Opowieści z Narnii"), następnie przeszliśmy obok Zębu Karkonosza, minęliśmy Wieżę Elżbiety i musieliśmy zejść tunelem, aby zobaczyć 16 metrowy wodospad. Potem dotarliśmy do sztucznego jeziorka i tu czekała nas kolejna atrakcja - rejs łodzią. Później udaliśmy się na galeryjkę, tak zwaną Wielką Panoramę i podziwialiśmy przepiękny widok. Przeszliśmy też przez najwęższe miejsce na trasie naszej wędrówki - Mysią Dziurę. Na szczęście wszyscy przeszli…

Trzeciego dnia zwiedzaliśmy stolicę Ziemi Kłodzkiej, przeszliśmy gotycki most będący miniaturową kopią praskiego Mostu Karola i dotarliśmy do Twierdzy Kłodzko. Poznaliśmy tajemnice i legendy związane z historią fortyfikacji. Zwiedziliśmy nadziemną część twierdzy i podziemny labirynt.

Kolejną atrakcją, niestety ostatnią, było Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju. Poznaliśmy historię papieru, dowiedzieliśmy się, że w Dusznikach zaczęto czerpać papier w XVI-tym stuleciu, a budynek muzeum pochodzi z 1605 roku. Papiernia do dziś wytwarza czerpany papier ze znakiem wodnym i papiery artystyczne. Wzięliśmy również udział w warsztatach, podczas których każdy zrobił samodzielnie po dwie kartki papieru. Dostaliśmy je po zakończeniu zwiedzania.

GALERIA

Wycieczka była bardzo ciekawa, pełna atrakcji. Już planujemy następną…

Honorata Paterek

redaktor: Naczelny

<- powrót
 liczba odwiedzin: 3793258      online: 1

Copyright © Zespół Szkół w Mochach. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia