Strona główna -> S P M
         IMIENINY:
 XII Rajd Śladami Cystersów...2019-10-13

W piękny październikowy weekend 12-13.10.2019r. po raz 12 wybraliśmy się na Rajd Śladami Cystersów, tym razem ponownie do Międzyrzecza i okolic. Byliśmy tam W 2010 roku. Realizowaliśmy wówczas podobny program, lecz tym razem byli z nami nowi członkowie SPM, dla których były to nowe miejsca.

36 osobową grupą wyjechaliśmy z Moch o godz. 8 autokarem z firmy p. Darka Majera – Travel. Kierowcą był p. Czesiu Lorenc. O godz. 10 dojechaliśmy do Opactwa Cystersów w Gościkowie Paradyżu. Jest to Pocysterski, barokowy zespół klasztorny z kościołem Wniebowzięcia N.M.P.i Św. Marcina w Gościkowie w Wielkopolsce, administracyjnie w woj. lubuskim i gmin. Świebodzin przy drodze łączącej Zieloną Górę z Gorzowem. Część miejscowości, w której znajduje się opactwo zachowała starą nazwę Paradyż, pochodzącą od sformułowania PARADISUS SANCTAE MARIAE czyli Raj M.B. która była nadana miejscowości po przybyciu do niej cystersów. Jest to największe i najlepiej zachowane założenie klasztorów w woj. lubuskim, obecnie siedziba Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Zielonogórsko–Gorzowskiej, będącego jednocześnie filią wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Muzeum Paradyskiego.

Drugim punktem naszego programu było zwiedzanie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Miało to miejsce w godz. 12.15 -13.45. Wybraliśmy krótką trasę około 1,5 godz. Bardzo ciekawie i obrazowo opowiadał nam przewodnik.

Następnie udaliśmy się do hotelu Tequila w Międzyrzeczu, gdzie się zakwaterowaliśmy. Po obiadokolacji o godz. 18.00 wyjechaliśmy do pobliskiego Świebodzina mijając po drodze pomnik Chrystusa Króla. Naszym celem był Dom Kultury, a mianowicie koncert bluesowy w wykonaniu zespołu „Blues Time” i „4 Grupy Biednych”. Mocnych wrażeń było moc. W niedzielę o godz. 9.50 wykwaterowaliśmy się w hotelu i udaliśmy się do Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej w Mniszkach. Od godz.11.00 do 12.30 „zatopiliśmy się w dawnych czasach”. Czasach swojego dzieciństwa i swojej młodości. Zobaczyć tam można zobaczyć najróżniejsze sprzęty dawnego gospodarstwa domowego oraz poznać warsztaty ginących zawodów. Trasa zwiedzania połączona z zajęciami edukacyjnymi prowadzi przez specjalnie przygotowane stanowiska od kowala poprzez warsztat bednarsko – stolarski, szewski, stanowisko praczki, pszczelarza, warsztat wikliniarski do składu kolonialnego, wystawy urządzeń do przeróbki mleka i wyposażenia kuchni.

GALERIA

Ostatnim miejscem naszej wyprawy było odwiedzenie Sanktuarium M.B. Cierpliwie Słuchającej w Rokitnie. Tam o godz. 15.00 podczas mszy św. złożyliśmy swoje intencje. Po zakończonej mszy uraczyliśmy się obiadem i kawą. Zadowoleni i pełni wrażeń wróciliśmy do domu i znów będziemy planować kolejną cysterską wyprawę.

Bożena Knop

redaktor: Naczelny

<- powrót
Komentarzy: 0Strona:    dodaj komentarz

liczba odwiedzin: 5010358      online: 1

Copyright © Zespół Szkół w Mochach. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia