Strona główna -> SZKOŁA PODSTAWOWA -> WSPÓLNIE
         IMIENINY:
 Za tradycją przez cały rok - Darcie pierza...2020-01-21  

21 stycznia 2020 roku w sali wiejskiej w Mochach odbyło się kolejne spotkanie dzieci i pań z Koła Gospodyń Wiejskich w Mochach. Tym razem dzieci poznawały dawną tradycję, która zanikła w naszej wsi, a mianowicie darcie pierza. 

Uczestnicy spotkania obejrzeli prezentację, z której dowiedzieli się, że jest to zwyczaj, który dawno, dawno temu istniał na wsiach polskich. W długie zimowe wieczory kobiety spotykały się w domach swoich sąsiadek i skubały gęsie lub kacze piórka, którymi później wypełniano wsypy z inletu (specjalny materiał, który nie przepuszczał pierza) i tak powstawały poduszki, kołdry i pierzyny. Kiedy skończono darcie pierza w jednym domu, to był „pępek” czyli słodki poczęstunek i zaczynano darcie u kolejnej sąsiadki. Przy tym opowiadano sobie różne wiejskie ploteczki, opowiadano anegdoty lub wspominano stare wiejskie historyjki.
W tym czasie kiedy panie darły pióra, to panowie naprawiali koszyki z wikliny, robili miotły z gałązek brzozowych, a czasami robili kobietom psikusa - łapali wróble i wpuszczali do pomieszczenia, gdzie było darcie piórek. To powodowało, że piórka fruwały wszędzie, był hałas i rozgardiasz, ale nikt na nikogo się nie gniewał.

GALERIA

Po obejrzeniu prezentacji panie uczyły dzieci, jak należy skubać piórka. Kiedy dzieci naskubały pierza, to wypełniły nim wsypę z różowego inletu. Potem panie pokazały naszym małym mieszkańcom dawne poszewki na poduszki. Były one pięknie haftowane, ozdobione koronkami. Następnie był ,,pępek” czyli poczęstunek na zakończenie darcia pierza. Spotkanie minęło w wesołej atmosferze.

Następne spotkanie już 19 lutego br.

E. Wita           

redaktor: Naczelny  

<- powrót        
Komentarzy: 0Strona:    dodaj komentarz

 liczba odwiedzin: 4621698      online: 2

Copyright © Zespół Szkół w Mochach. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia